грн.

Символізм української вишивки

Сакральний символізм вишивки має занадто довгу історію, аби ним нехтувати. Вишивка у якості тайнопису  використовувалась ще з дохристиянських часів, коли явища природи ототожнювались з магічними силами. Вишивка - це ніби молитва, втілена у художньому зображенні. Орнаменти, притаманні вишивці ми також можемо зустріти на стінах давніх храмів, як символ зрощування язичництва і християнства в українському православ’ї.

 Орна́мент в мистецтві й архітектурі — це ритмічне чергування різноманітних зображень, які (…) являють собою упорядкування стилізованих рослинних, зооморфних чи антропоморфних мотивів. Вікіпедія

  Але комбінація елементів вишивки не схожа на комбінацію літер  у тексті,- це більш подібне до ієрогліфів,- зображення, які в певних поєднаннях передають певні сенси, е носіями архетипів. Або навіть більше – пов’язаною певним ритмом і римою комбінацією куплетів і приспіву у пісні, що за допомогою метафор і порівнянь  передають нам ідею віршованого твору.

  Орнамент не є абеткою, що виникла  у результаті  домовленості, типу латини або кирилиці .  Він є результатом спостережень і системних досліджень з психології і філософії, що проводились віками,починаючи ще з часів трипільської культури. Також невід’ємною складовою орнаменту є кольорова гама, що  ніколи не буває випадковою. Традиційне поєднання чорного і червоного, або навпаки, різнобарвні композиції, несуть в собі неабияке ідейне і психологічне навантаження. Ці знання знайшли своє підтвердження в роботах сьогоднішніх дизайнерів, психовізуальних діагностів і маркетологів, і  нині вже активно використовуються у рекламі,( в логотипах, брендингу, тощо.)

         

Орнамент - це такий собі український фен-шуй з прив’язкою до місцевості і генетичного коду нації. Чомусь, захопившись його китайським аналогом, ми зневажили власні тисячолітні напрацювання на цю тему. Адже ідея єдності чотирьох стихій, так само як і позиціонування по сторонам світу, протистояння світлих і темних сил (енергій), знайшла відображення також і в українському  традиційному мистецтві.

 Хоча, глобалізація приводить не лише до генетичного, але й культурного міксування націй : коли традиційні надбання не те, щоб забуваються,- радше, зазнають впливу інших культур. В традиційні українські рослинні орнаменти з калини, троянди, дуба та мальви  проростають американські гілки падуба, французька лаванда, ірландський плющ і конюшина, японська сакура, а в геометричні - кельтські хитросплетіння і навіть британсько-шотландська клітинка.

Це не є добре або погано, це є природнім еволюційним процесом, що відбувався в історії неодноразово і не варто чинити йому опір. Наприклад,  запозичені кілька століть тому  турецькі орнаменти на хустках давно сприймаються як частина українського національного костюму, водночас з тим,  українська Роксолана стала частиною турецької історії, а український «Щедрик» прикрашає своїм звучанням Британський Королівський Палац. Однак,  варто докладати зусиль задля дослідження і збереження власного спадку хоча б через те, що він також є потужним важелем впливу на світову культуру.

Серед понад сотні різновидів  технік вишивки і стібків, розповсюджених на території  України,найбільшої популярності  набула вишивка хрестиком. Ці лаври вона здобула недаремно, адже такий спосіб передачі зображення  є прототипом сучасної растрової графіки, розвиток якої було розпочато лише наприкінці 70-х років минулого сторіччя. Це ще раз доводить, що зв’язок поколінь має не тільки метафоричне, але й буквальне значення. І, так само,як на якість растрового зображення визначає його роздільна здатність, на якість - а відповідно і на ціну вишивки впливає її щільність, тобто кількість хрестиків - пікселів на одиницю площі. Виходить, що вишити хрестиком можна будь – що,- навіть власне фото, і в цьому сенсі вишивка є надзвичайно сучасним і технологічним видом мистецтва.